Pote co mi bylo vytknuto, ze nesplnuji patricnou noblesu
pri pouzivani jazyka ceskeho, jsem se rozhodl rozdelit zpravy
na dve casti, z nichz ta druha je urcena pro odbornou verejnost.
Na druhou cast vycviku jsme dostali noveho instruktora, ktereho
budeme mit zitra naposledy. Celkem s nim tedy budeme mit
4 cviceni. Od zacatku sve kariery pracoval v KLM. Zpocatku letal
jako prvni dustojnik na DC10, pote prvni dustojnik na Boeingu 737,
prvni dustojnik na 747. Nyni jiz devatym rokem dela kapitana na 737.
Momentalne cvicime soucinnost vyceclenne posadky. To ale
neznamena, ze bychom se pouze ucili komunikovat v cockpitu,
ale soubezne prichazeji nove veci. Nejzajimavejsi z nich jsou vysazeni
motoru pri vzletu a preruseny vzlet, vysazeni motoru pri vzletu,
nezdarene priblizeni, kour a postupy k jeho ostraneni, apod. Zejmena
u posledne zminovaneho bych se chtel zastavit. Pripravovali jsme
se, ze budeme muset provest tzv. smoke removal procedure,
tj. postup odstraneni koure(dymu) z prostoru letounu. Obrovskym
prekvapenim vsak bylo, kdyz po vzletu najednou zacal z vydechu
"klimatizace" vychazet dym. Dal se normalne dychat, ale bylo pres
nej hure videt. Takze jsme si nasadili masky a bryle jako ochranu
oci a zacali provadet postup k odstraneni. Je to vsak nezvyk a velmi
zvlastni pocit, mluvit najednou do kyslikove masky, slyset svuj dech
a pokracovat v souladu s predepsanymi postupy.
Take prvni vysazeni motoru pri vzletu se nam prilis nepovedlo ...
tancovali jsme od jednoho okraje drahy k druhemu, nez jsme konecne
zastavili. Druhy pokus vsak jiz byl perfektni, celou dobu jsme
se drzeli pekne stredu drahy.
Kazdy den navstevujeme hotelovou saunu, jeste jsme ani jednou
nevynechali. Udelali jsme si z toho takovou malou ucebnu.
Praktikujeme nasledujici postup - bazen/posilovna, para, sauna,
ledova sprcha, odpocivarna, kde procitame prirucky a pripravujeme
se na dalsi den, pote opet sauna/saunarium a zase odpocivarna. Je to
prijemny odpocinek (mimochodem, volaci znak letadel SkyEurope
je relax) a spojeni prijemneho s uzitecnym (prirucky v odpocivarne).
A na zaver jeden letecky vtip za odmenu, ze jste se dopracovali
az sem:
Vite jaky je rozdil mezi prvnim dustojnikem a kachnou?
.
.
.
.
Kachna umi letat!
Preji prijemne straveny zbytek dne
Spoluzaci! (a dalsi aviaticky vzdelani ctenari),
rad bych vam jeste trosku priblizil osnovu. Vzhledem k tomu, ze
kurz je kombinovany (type rating + MCC), mame nyni 4 sessions
MCC. V podstate se pokracuje s normanim pridavanim emergency
a non-normal procedures s tim, ze se klade duraz na spravne
rozvrzeni casu a ukonu. S tim jsme meli zpocatku s Borkem
problem, rozvrhnout si, co, kdy a jak, nicmene, zjistili jsme, ze
staci se drzet jednoducheho schematu - FLY, Navigate,
non-normal recall items, short time plan (also coordination with
ATC), non-normal C/L, normal C/L, inform (ATC, CC, PAX),
long time plan ... Pote, co jsme tohle zacali pouzivat, najednou
vsechno pekne zapadalo, vsechny ukony se krasne rozvrhly
a nebyl problem ...
Take jsme meli dnes prvni crosswind landing. AP seda v traverzu
(proto je na nej take omezeni crosswindu), my jsme sli na ruku,
a v podstate tesne pred podrovnanim jsme zacali srovnavat nohou
a kridylka proti vetru, da se s tim krasne sednout. Mame sim bez
simulace wingletu, ktery pry tolik nevyplava, jako s winglety, mame
to stesti, ze ho mame az do konce i na checkride. Na druhou stranu,
s winglety je tezsi udelat hard landing, takze tim se to kompenzuje
(bez wingletu je nachylnejsi na rychlost predevsim).
Velmi zajimave cviceni take byl nacvik vysazeni motoru po V1.
Nejprve nam ho vysadil pred V1 (ale normalne byl vzlet), s tim,
ze jsme museli letadlo ovladat jen nohou, nemeli jsme vubec ruce
na beranech, pouze na tyci k beranum, kterou jsme ovladali
vyskovku. No a svete div se, ono to jde! takze pri vysazeni se
nehybe s kridylky! :-) nyni pry uz nemame vymluvu, kdyby jsme
intuitivne zkouseli cokoliv opravovat kridylky :-)
Dalsi zajimavosti byly okruhy na ruku, zitra mame na programu
mimo jine circling app, tak jsem na to zvedav!
Drzte palce! Zdar!
P.S.: Dostaly se ke me nejake zpravy z CR, napiste co noveho!
P.S.2: Ani google neni dokonaly, tak jsem zjistil, ze proto, aby nebyly
chyby v opravovani textu, musim kazdy radek manualne odentrovat,
coz od ted budu delat, ale minule prispevky uz nemam silu opravit,
diky za pochopeni ...
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
1 komentář:
A stejne tam mas chyb(k)y :-P
:)
Okomentovat